Projekt Grecja

Koniec podróży zbliża się nieubłaganie. Błogi klimat Grecji i spokojne podejście do życia jej mieszkańców już tak polubiliśmy, że z żalem odliczamy dni do powrotu do Polski. Pracujemy nadal nad projektem, ale również zwiedzamy.

Z samego rana udaliśmy się do Litochoro – miejscowości uznawanej za greckie Zakopane, gdyż w sezonie jest to główna baza wypadowa na masyw Olimpu oraz do wąwozu Enipeas, którego początkowym odcinkiem mieliśmy okazję przejść. Po krótkim spacerze szlakiem dotarliśmy do Łaźni Zeusa – zagłębień skalnych wypełnionych wodą z gór, w których, według wierzeń, zażywał kąpieli sam Gromowładny! Widok był nie do opisania! Krystaliczna woda spływająca po skałach była czysta jak łza. Nie była to jednak jedyna atrakcja. Przy zejściu ze szlaku mogliśmy na straganie kupić suszony gojnik – ziele używane przez Greków do parzenia reklamowanej „olimpijskiej herbaty”.

Po tej dość krótkiej wycieczce udaliśmy się do Katerini – miasta rodzinnego naszych greckich kolegów poznanych dzięki projektowi. Wraz z nimi przez półtorej godziny zwiedzaliśmy każdy zakątek centrum tej miejscowości, obserwując niedzielne życie mieszkańców. W zatłoczonych uliczkach przemykaliśmy między ludźmi pijącymi poobiednią kawę w restauracjach i kawiarniach. Sami również mogliśmy takiej posmakować i mogę zapewnić – było warto 😊

Takim miłym akcentem zakończyliśmy ostatni etap zwiedzania Grecji, by wrócić do hotelu i dopracować każdy szczegół naszej pracy projektowej przed jej prezentacją.

Tekst Michaliny Labus, uczestniczki projektu „Kształtowanie świadomości międzykulturowej” realizowanego w ramach działania „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w ramach  Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem projektu jest Liceum Ogólnokształcące im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.

Grecja jeszcze nigdy nie oczarowała mnie tak jak dziś. Poranek powitał nas widokiem słońca powoli wyłaniającego się zza zielonego Olimpu. Powietrze było chłodne i pobudzające. Stojąc na balkonie o świcie, czułam, że dzień będzie wyjątkowy. I taki właśnie był.

Z półwyspu Pelion (mitycznej siedziby centaurów) wypłynęliśmy w rejs po Morzu Egejskim. Podziwialiśmy krajobrazy słonecznej Grecji i jej wysepek oraz odwiedziliśmy Trikeri – małe miasteczko na jednej z nich, a tam dawny klasztor, w którym obecnie można wynająć pokój. Byliśmy urzeczeni niezwykłym widokiem roślinności. Po bokach ścieżki, którą szliśmy, rozciągały się gaje oliwne, a zielone i lśniące w słońcu eukaliptusy cieszyły nasz wzrok. Przy porcie dumnie prezentowały się różowe kwiaty oleandrów.

Następnie udaliśmy się w dalszą podróż, by przycumować niedaleko brzegu. Śmiałkowie mogli skakać do przejrzystej, lazurowej wody lub popływać, jeśli na skoki brakło im odwagi. Po orzeźwiającej kąpieli w morzu przyszedł czas na posiłek składający się z typowych greckich potraw – tzatzików i suwlaków, czyli grillowanych szaszłyków mięsnych. W drodze powrotnej przeżyliśmy coś, czego ani trochę się nie spodziewaliśmy. Z wody niedaleko statku zaczęły wyskakiwać delfiny! Z zachwytem obserwowaliśmy te piękne zwierzęta. Byliśmy pod  wielkim wrażeniem – takie widoki do tej pory spotykaliśmy tylko w oceanarium, a w Grecji ujrzeliśmy delfiny w ich naturalnym środowisku.

Obejrzyjcie filmik, naprawdę warto 😊

                                                                                                      Michalina Labus

20 października – wtorek –  rozpoczęliśmy wizytą na greckim targu. Na miejscu zachwyciły nas stosy wielobarwnej papryki, słodki zapach mandarynek piętrzących się na straganach i wielość rodzajów oliwek: czarnych, zielonych,  kalamaka, nadziewanych pieprzem, migdałami i papryczką japaleno. Obładowani torbami pełnymi zakupów wróciliśmy do autokaru, by udać się na spotkanie z naszymi rówieśnikami z greckiego liceum.

 Tutejsza nauczycielka historii zaprowadziła nas do Muzeum Archeologicznego w Dion, gdzie obejrzeliśmy starożytne rzeźby, naczynia znalezione na pobliskich wykopaliskach i nagrobki mieszkańców Hellady.

 Następnie udaliśmy się do antycznego amfiteatru; mieliśmy możliwość poczucia się jak starożytni Grecy. Zasiedliśmy w theatronie, niczym widzowie oglądający przedstawienie, i mogliśmy poznać akustykę tego miejsca, kiedy nasze głosy niosły się w przestrzeni. Na pożegnanie z Grekami zatańczyliśmy belgijkę. Tym miłym akcentem zakończyliśmy nasze pierwsze, lecz nie ostatnie spotkanie z nowymi znajomymi.

Tekst Michaliny Labus, uczestniczki projektu „Kształtowanie świadomości międzykulturowej” realizowanego w ramach działania „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w ramach  Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem projektu jest Liceum Ogólnokształcące im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.

18 października to trzeci dzień pobytu uczniów LO im. F. Chopina w Grecji w ramach projektu „Kształtowanie świadomości międzykulturowej”, dzień wolny od zajęć, zatem spędzony na zwiedzaniu.

 Wyprawę rozpoczęliśmy od wizyty w pracowni ikon, gdzie obejrzeliśmy proces ich tworzenia, a właściwie pisania, bo ikony się pisze. Następnie udaliśmy się do Meteorów (nazwa pochodzi z greki i oznacza „zawieszony w powietrzu” lub „środek nieba”) – kompleksu skalnego znajdującego się w środkowej Grecji w okolicy miasta Kalambaka. Żeby zwiedzić klasztor Świętej Trójcy (Ajias Triados) – jeden z 6 nadal istniejących klasztorów pozostałych po zespole 24 prawosławnych monastyrów – musieliśmy wspiąć się po kilkuset schodkach. Ale czym był nasz wysiłek wobec konieczności przebywania tej drogi niegdyś – po drabinie sznurowej lub w ogromnej siatce uplecionej z lin i wciąganej przez mnichów?

Po powrocie do hotelu burzliwie dyskutowaliśmy na temat prac nad projektem. Było naprawdę gorąco

Tekst Michaliny Labus, uczestniczki projektu „Kształtowanie świadomości międzykulturowej” realizowanego w ramach działania „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w ramach  Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem projektu jest Liceum Ogólnokształcące im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.

Paralia Pantelimonos, 17 października 2020 r.

W Grecji czas płynie wolniej. Trudno to opisać słowami. Podczas porannego spaceru uliczkami Paralia Pantelimonos, czyli miasteczka, w którym się zatrzymaliśmy, tylko od czasu do czasu przejeżdżały samochody, a wokół nie widać było żywej duszy. Grecy to żywiołowy naród, więc nie można nazwać tego letargiem. Trafniejszym określeniem byłoby raczej „przeżywanie chwili”. Mieszkańcy Hellady się nie śpieszą

Nogi zaprowadziły nas na plażę, gdzie błękitne fale Morza Egejskiego smagały kamienisty brzeg. Jesienią nie jest w Grecji szczególnie upalnie, ale woda nie była chłodna. Z jej uroków mogli korzystać nawet ci, którzy z pływaniem mają na bakier; słona woda jest gęstsza od słodkiej i wypycha człowieka na powierzchnię. Nie oznacza to jednak, że Posejdon był naszej obecności przychylny. Lubił o sobie przypominać, posyłając w naszą stronę porywcze fale. Nie mieliśmy wątpliwości, że woda jest słona, ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – mówi się, że żeby poznać przyjaciela, należy z nim zjeść beczkę soli.

Mieliśmy w planach zagrać w siatkówkę plażową. Niestety, piłka, którą ze sobą zabraliśmy, nie przetrwała zbyt długo w rękach, a raczej łapach, naszych czworonożnych kompanów – okolicznych bezpańskich psów, które stały się nieodłączną częścią naszej grupy.  Nie umieliśmy złościć się na nich długo.

Po obiedzie i zajęciach wróciliśmy w to piękne miejsce, by obejrzeć zachód słońca. Niebo nabrało pastelowych barw i ten widok  zaparł nam dech w piersiach. W ostatnich promieniach słońca tańczyliśmy boso belgijkę, co na piasku nie było proste. Na piasku nie było to szczególnie proste, ale dla nas nie miało to żadnego znaczenia. Bawiliśmy się świetnie.

Wieczorem pojechaliśmy do miasteczka Platamonas, położonego zaledwie piętnaście minut od naszego hotelu. Mimo późnej pory tętniło życiem – z restauracji wylewał się gwar rozmów i dźwięk sączącej się z radia muzyki.

Jednym z tematów naszego projektu jest porównanie polskiej i greckiej muzyki. Eksplorowanie tej części kultury jest naszym głównym celem. Dlatego podczas wycieczki do miasta zrobiliśmy coś szczególnego. Zabraliśmy nasze ukulele i usiedliśmy na placu tuż koło kościoła. Zaśpiewaliśmy grecka piosenkę „Opa Opa”, której nauczyliśmy się w trakcie zajęć przygotowawczych. Przyłączyli się do nas przechodzący obok Grecy. Był to niezwykły moment kulturowego połączenia; pokazaliśmy Grekom mały, ale zróżnicowany wycinek polskiej muzyki – od „Barki” (odśpiewanej, oczywiście, o odpowiedniej porze) po „Patointeligencję” (Grecy nie rozumieli, o co chodzi, ale bardzo im się podobało). Chociaż nie znaliśmy swoich imion, czuliśmy, jak zawiązuje się między nami silna więź, pokonująca bariery językowe i różnice kulturowe. To właśnie jedna z wielu niezwykłych właściwości muzyki.

Wieczór zakończyliśmy odtańczeniem belgijki na porcie. Podjęliśmy też próby wykonania skocznego greckiego tańca – Zorby. W swojej naiwności myśleliśmy, że to belgijka jest męcząca. Przed nami długa droga, aby nauczyć się sirtaki, ale mamy jeszcze dużo czasu.

Tak upłynął pierwszy dzień wyjazdu – siga-siga.

Lista uczniów wyjeżdżających do Grecji

  1.  Baczyńska Marta 2A
  2.  Bąba Jakub  2f
  3. Błaszczyk Adam 2d
  4. Buczek Adrian 2f
  5.  Dąbrowski Błażej 2f
  6. Giersz Wiktoria 2a
  7. Jasińska Aleksandra  2e
  8. Kęska Jakub 2F
  9. Krzemińska Weronika  2A
  10. Labus Michalina 2e
  11. Nowicka Dominika 2a
  12. Olbińska Kinga 3d
  13. Pytkowska Dorota 2a
  14. Pawłowski Szymon 2f
  15. Połeć Aleksandra 2E
  16. Stawicka Otylia 2A
  17. Szymczak Aleksandra  3d
  18. Wilczak Zofia 2A
  19. Wylot Anna 2e
  20. Zobaczyńska Wiktoria 2A

Komunikat Komisji Rekrutacyjnej z dnia 09.09.2020

LISTA OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH DO WYJAZDU DO GRECJI W TERMINIE 20 WRZEŚNIA – 3 PAŹDZIERNIKA

Lp.Imię i nazwisko kandydataSuma punktów
1Bąba Jakub 2f64,02
2Buczek Adrian 2f59,76
3Wilczak Zofia 2A58,00
4Jasińska Aleksandra 2e56,02
5Nowicka Dominika 2a54,74
6Stawicka Otylia 2A54,70
7Labus Michalina 2e54,50
8Krzemińska Weronika 2A53,78
9Wylot Anna 2e53,66
10Kęska Jakub52,5
11Żakowska Dominika 2d52,26
12Raczkowska Natalia 3F52,26
13Giersz Wiktoria 2a52,00
14Baczyńska Marta 2A51,66
15Pawłowski Szymon 2F50,76
16Zobaczyńska Wiktoria 2A50,30
17Błaszczyk Adam 2d50,24
18Połeć Aleksandra 2E50,22
19Szymczak Aleksandra 3d49,50
20Olbińska Kinga 3d49,50

LISTA REZERWOWA

Pytkowska Dorota 2a49,5o
Michalczuk Wiktoria 3a49,00
Dąbrowski Błażej 2f48,50

Komisja Rekrutacyjna:

Katarzyna Bombrych

Justyna Grajek

Jan Grobelski

Odwołania do Dyrektora szkoły proszę składać w wyznaczonym terminie 09.09.2020
do godz. 11:00

Komisja rekrutacyjna w składzie Pani Katarzyna Bombrych, Pani Justyna Grajek,
Pan Jan Grobelski po przeanalizowaniu złożonych kart zgłoszeniowych przedstawia listę zakwalifikowanych uczniów.

Wstępna lista zakwalifikowanych uczniów na wyjazd do Grecji:

Lp. Imię i nazwisko kandydata Suma punktów

  1. Bąba Jakub 2f 64,02
  2. Buczek Adrian 2f 59,76
  3. Wilczak Zofia 2A 58,00
  4. Jasińska Aleksandra 2e 56,02
  5. Nowicka Dominika 2a 54,74
  6. Stawicka Otylia 2A 54,7
  7. Labus Michalina 2e 54,5
  8. Krzemińska Weronika 2A 53,78
  9. Kęska Jakub 2F 52,5
  10. Żakowska Dominika 2d 52,26
  11. Raczkowska Natalia 3F 52,26
  12. Giersz Wiktoria 2a 52,00
  13. Baczyńska Marta 2A 51,98
  14. Fergin Jakub 2a 51,76
  15. Pawłowski Szymon 2f 50,76
  16. Kasprzycka Izabela 3e 50,66
  17. Zobaczyńska Wiktoria 2A 50,30
  18. Błaszczyk Adam 2d 50,24
  19. Szymczak Aleksandra 3d 49,50
  20. Olbińska Kinga 3d 49,5

Wstępna lista rezerwowa zakwalifikowanych uczniów na wyjazd na Grecji:

  1. Pytkowska Dorota 2A 49,5
  2. Kęska Amelia 3e 48,56
  3. Dąbrowski Błażej 2f 48,5
  4. Modzelewska Anna 2b 48,22
  5. Lenart Aleksandra 2e 48,2

Szanowni rodzice i uczniowie!

Prosimy o zapoznanie się z dokumentacją odnośnie projektu, a szczególnie kryteriami rekrutacji .

Zainteresowanych wyjazdem prosimy o wypełnienie karty zgłoszenia ucznia i dostarczenie jej do sekretariatu do dnia 7.09.2020 do godz.16.00.

Zakończenie rekrutacji i podanie wstępnej listy zakwalifikowanych 8.09.2020 do godz.17.00.

Rozpatrywanie odwołań przez dyrektora 9.09.2020 do godz.11.00.

Ostateczna lista uczestników wywieszona zostanie  9.09.2020 o godz.12.00 .

Podpisanie umów przez rodziców uczniów niepełnoletnich oraz uczniów pełnoletnich do 11.09.2020 do godz.12.00.

W rekrutacji mogą brać udział wyłącznie uczniowie klas II i III.

Uczniowie zgłaszający chęć brania udziału w projekcie muszą posiadać ważny paszport lub dowód osobisty.

Planowany termin wyjazdu 20.09.2020-3.10.2020.

Regulamin

Karta zgłoszenia

Załącznik 2

Załącznik 3

Załącznik 4

Załącznik 5

Załącznik 6