Powiatowy Turniej e-Sportowy „Mistrz Gier Komputerowych” rozstrzygnięty

Badając raport pt. Kondycja Polskiej Branży Gier 2020, opracowany przez Krakowski Park Technologiczny z inicjatywą Polish Games Observatory z Partnerami, możemy prześledzić nie tylko kondycję Polskiej Branży Gier 2020, jak też zobaczyć statystyki: polskich graczy (Polish Gamers Reserch), częstotliwość i czas spędzony na graniu, preferowane metody płatności, wybory platform czy gatunki gier, a także zmiany związane z profilem społeczno-demograficznym.

Autorzy tegoż raportu wykazują, że światowy rynek gier komputerowych jest potężnym biznesem i ważnym elementem kultury masowej, którego przychody porównywane są z osiąganymi przez branżę muzyczną i filmową. Nasz rodzimy rynek ma tendencję wzrostu, bo jak wskazuje raport np. w roku 2019 pod względem udziału w światowym rynku stanowił 0,4%, a już w 2020 roku 0,38%. Prognozy zapowiadają, że przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (compound annual growth rate, CARG), w 2023 roku ukształtuje się na poziomie 9,4%. Jest to niewątpliwie zasługa modelu biznesowego, zaimplementowanych reklam, a przez to darmowej oferty, jak też platform dystrybucyjnych oraz upowszechnienia się smartfonów po 2007 roku, co zaowocowało nowymi graczami w segmentach demograficznych, które wcześniej w tej grupie były rzadkością, jak i kobiety czy osoby starsze. Statystyki wskazują, że od 2015 roku liczba graczy zwiększyła się aż o 700 mln osób i w 2020 r – stanowiła blisko 2,7 mld.

Raport pokazuje, że coraz większym zainteresowaniem w branży gier komputerowych cieszą się e-sport oraz tworzenie nowych idoli graczy cyt. „e-sportowych Lewandowskich”, poprzez promocję w  mediach endemicznych (ze sprzętem komputerowym i grami), jak i nieendemicznych (Wedel, Mercedes, Audi). Po raz pierwszy klub piłkarski Legia Warszawa w 2016 roku zainwestował w e-sport jako narzędzie marketingowe. Nie dziwi więc, że powoli staje się on coraz bardziej popularną dyscypliną sportową wśród młodzieży i nie tylko.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie, Adrian Buczek z klasy 3f i Mateusz Kopaniak z klasy 3F, którzy na co dzień aktywnie rywalizują między sobą podczas rozgrywek, wyszli z inicjatywą zorganizowania turnieju e-sportowego z dwóch mainstreamowych gier: League of Legends i Counter Strike: Global Offensive,na poziomie międzyszkolnym w powiecie sochaczewskim. Prace rozpoczęli od ustalenia regulaminu i przebiegu rozgrywek z opiekunem Samorządu Uczniowskiego Justyną Kwiatkowską-Kornatko. Innowacyjne przedsięwzięcie spotkało się z aprobatą starosty sochaczewskiego Jolanty Gonta, uzyskując patronat honorowy. Po otrzymaniu od przełożonych pozytywnej oceny planowanych działań, Adrian i Mateusz przystąpili do realizacji projektu.

Całość prac, mających na celu przygotowanie i przeprowadzenie turnieju, została wykonana przez uczniów. To oni zaprojektowali plakaty promocyjne i dyplomy dla uczestników oraz stworzyli prototypy grawerów na statuetkach. Od strony technicznej zapewnili bezpieczny przebieg rozgrywek, czuwając nad grą fair-play graczy oraz zorganizowali transmisje na żywo z dostosowaniem emisji głosowej. Powiatowy Turniej e-Sportowy na poziomie zgłoszeń, rozgrywek międzyszkolnych czy powiatowych, aż po kanały kontaktowe z uczestnikami, przeprowadzony został w systemie on-line, z wykorzystaniem formularza Forms Google.

Wyłonienie „Mistrza Gier Komputerowych” odbywało się podczas eliminacji szkolnych i powiatowych. Pierwszy etap przeprowadzono w poszczególnych szkołach na przełomie stycznia i lutego br. i wyłoniono 5 drużyn, które prezentowały swoje macierzyste szkoły. I tak Liceum Ogólnokształcące im. Fryderyka Chopina reprezentowały dwa zespoły w skład których wchodzili: Bednarski Michał z 3B, Orliński Hubert z 3B, Pietruszewski Dominik z 3B, Pietruszewski Jan z 3E, Wlaźliński Michał z 3B (Counter Strike: Global Offensive) oraz Jędrzejczak Paweł z 3F, Kochański Maksymilian z 2F, Truba Krystian z 2F, Szematowicz Maciej z 2F, Pietruszka Kacper z 3F (League of Legends). Zespół Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. BatalionówWalk nad Bzurą również wyłonił dwie drużyny w składzie: Felczak Patryk z 4TL, Guzik Jan z 3TCG, Kaczor Damian z 4TL, Kopka Adrian z 3 TLG, Zieliński Jan z 3TCG (Counter Strike: Global Offensive) oraz Miękus Kamil z 4TL, Ożarek Wiktor z 4TL, Pielat Wiktor z 3TCG, Rogowski Łukasz z 4TL, Wróbel Kacper z 4TL (League of Legends). O zwycięstwo dla Zespołu Szkół im. Jarosława Iwaszkiewicza w grze Counter Strike: Global Offensive walczyli Fedec Dawid z 3RDG, Latoch Jakub z 3RDG, Kaniewski Tomasz z 3 RDG, Kowalski Mateusz z 3RDG, Ziembiński Dawid z 3RDG.

Finałowe rozgrywki na poziomie powiatowym uczniowie rozegrali w marcu br. Pierwsze miejsce w  Counter Strike: Global Offensive wywalczyła drużyna z „Ogrodnika”, drugie z „Chopina”, a trzecie z „Iwaszkiewicza”. Statuetkę League of Legends zdobyli uczniowie z „Chopina”, a drugie miejsce z „Ogrodnika”. Zwycięskie drużyny otrzymały po szklanej statuetce z grawerem, karty podarunkowe dla każdego gracza oraz zestawy artykułów piśmienniczych w ozdobnym etui/personalizowane kubki. Posiadacze II miejsca zdobyli karty podarunkowe oraz zestawy gadżetów dla każdego. Dla graczy, którzy zajęli ostatnie miejsce na podium przygotowano upominki, w skład których wchodziły również gadżety.

Głównym sponsorem nagród było Starostwo Powiatowe w Sochaczewie. Nowatorskie przedsięwzięcie również wsparła finansowo Rada Rodziców przy Liceum Ogólnokształcącym im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.

Wszystkim uczestnikom gratulujemy sukcesu. Organizatorom dziękujemy za przygotowanie i przeprowadzenie rozgrywek. Żywimy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym 2022/2023 Liceum Ogólnokształcące im. F. Chopina we współpracy ze Starostwem Powiatowym zorganizuje II edycję Powiatowego Turnieju e-Sportowego „Mistrz Gier Komputerowych”, który na stałe wpisze się w tradycję naszego miasta. LO im. F. Chopina

Justyna Kwiatkowska-Kornatko i Katarzyna Bednarska