W listopadzie 2021 r. została przeprowadzona ankieta pt. Co w Chopinie gra? Skierowana była do uczniów naszego liceum, aby określić zainteresowania muzyczne i ocenić: czy różnorodność puszczanej muzyki w lokalnym radiowęźle, jest właściwym kierunkiem działań osób odpowiedzialnych za dobór repertuaru muzycznego.
Bob Marley w piosence Trenchtown Rock śpiewał: Dobra rzecz w muzyce, to to, że gdy cię trafi, nie czujesz bólu! Od dawna wiadomo, że muzyka budzi emocje, które uruchamiane są dzięki jej rytmowi i tempu. To właśnie one wpływają na aktywację całego układu nerwowego, co ma wpływ na poziom doznawanego przez osobę pobudzenia lub wyciszenia-relaksu.
W 1993 r. psycholog Frances Rauscher w magazynie Nature opublikował wyniki badań, które wskazywały na to, że muzyka ma ogromny wpływ na procesy poznawcze, gdyż rozwija pamięć, umiejętności motoryczne i poprawia koncentrację. Eksperyment behawioralny został przeprowadzony na trzech grupach studentów, którym puszczano utwory muzyki barokowej, klasycznej (ze szczególnym uwzględnieniem 10-minutowego fragmentu sonaty D-dur Mozarta). Wyniki? Zaobserwowana poprawa koncentracji, krótkotrwała zdolność do myślenia w sytuacjach nieprzewidywalnych. Stąd tak ważne jest, jaki rodzaj serwujemy odbiorcom, którzy w trakcie trwania przerw jej słuchają.
W ankiecie wzięło udział przeszło 30% społeczności uczniowskiej, z czego dla 90% ankietowanych muzyka odgrywa ważną rolę i jest w kręgu ich zainteresowań.
Na pytanie o grę na instrumencie 65% uczniów nie wskazało żadnego instrumentu, przy czym gra na gitarze i keyboardzie cieszy się zainteresowaniem 30% respondentów.
Słuchanie muzyki jest na tyle istotne, że aż 30% uczniów wskazało na tę czynność: ponad dwie godziny. Muzyka pomaga im i towarzyszy w trakcie wykonywania różnych czynności, w tym nauki.
96% respondentów jest zdania, że muzyka puszczana w radiowęźle powinna być zróżnicowana i obejmować wszystkie kategorie muzyki. Co tak naprawdę słuchają ankietowani:
48% – rocka (np. Bon Jovi, Queen)
23% – muzyki poważnej (np. Warner, Debussy)
36% – disco (np. Bee Gees, Boney M)
27% – muzyka elektroniczna (np. Infected Mushroom, Armin Van Buuren)
33% – jazz/swing/blues (np. Miles Davis, Ella Fitzgerald)
40% – muzyka ciężka (np. Nirvana, Guns ‚n Roses)
80% – muzyka pop (np. Rick Astley, Michael Jackson)
38% – reggae (np. Bednarek, Marley)
79% – rap/hip-hop (np. Eminem, Ren)
46% – indie rock ((np. The blue stones, Arctic Monkeys)
13% – folk (np. Percival, Faun)
47 % – ścieżki dźwiękowe / OST’s (np. Gry, Filmy)
20% – lo-fi (np. Kudasai)
Jak pokazuje ankieta, zainteresowania muzyczne respondentów, możemy wykorzystać świadomie, aby pomóc młodzieży zrelaksować się i w efekcie ułatwić naukę. Bowiem odpowiednio dobrane utwory, linie melodyczne odciągają uwagę od bodźców, przez co działają przeciwbólowo, są kojące dla naszego mózgu, psychiki i ciała. Kończąc analizę danych z ankiety, powtórzę za Kabaretem Starszych Panów: Piosenka jest dobra na wszystko!
Ankietę przygotowali: Jakub Dudziński klasa IIIf, Adrian Buczek Klasa IIIf
Opracowanie wyników ankiety: Justyna Kwiatkowska-Kornatko






