Nasze sukcesy w Konkursie Literackim Szuflada

Tej jesieni po raz pierwszy odbył się Konkurs Literacki SZUFLADA zorganizowany dla mieszkańców powiatu sochaczewskiego przez Teresiński Ośrodek Kultury. Było to wydarzenie adresowane do wszystkich, którzy piszą „do szuflady”, czyli mają zwyczaj przelewania przemyśleń na papier, ale nigdy wcześniej swojej twórczości nie publikowali. Konkurs TOK-u stał się okazją do zaprezentowania dzieł publiczności i jednocześnie poddania ich ocenie jurorów. Okazało się, że był to strzał w  dziesiątkę — może o tym świadczyć duża liczba prac nadesłanych na konkurs (59 tekstów).

W konkursie wzięli także udział uczniowie naszej szkoły, a prace ich zostały zauważone i bardzo wysoko ocenione przez konkursowych sędziów.

Najwyższe, III Miejsce, zajęła Inga Ert–Ebert z klasy 2 a, o której utworze pt. „Mnie skrzypka (…)” jedna z jurorek, Natalia Fijewska–Zdanowska, napisała tak: To poruszający wiersz dotykający tematu niespełnienia. Autorka używa słów wyjątkowo precyzyjnie i świadomie, zamyka swoją myśl w prostej, oszczędnej formie, bez niepotrzebnych ozdobników, bez rymów i wielkich środków stylistycznych. Ta skromność języka dodaje ekspresji zawartemu w wierszu przesłaniu. Opowieść o podciętych skrzydłach i niespełnionym potencjale mogłaby być opowieścią o każdym z nas. Czy tak jest rzeczywiście? Proszę się przekonać…

Inga Ert-Ebert

„Mnie skrzypka (…)”

Mnie skrzypka

nauczono grać proste etiudy,

ale nikt nie powiedział,

że mogę być dyrygentem. 

Bym mógł jednym gestem 

wywołać najgłębsze wspomnienia,

władając orkiestrą jak wojskiem.

Mnie artyście 

zabroniono tworzyć,

a mogłem stworzyć coś,

co poruszyłoby niebo i ziemię.

Mnie maratończyka

zatrzymano, bym nie mógł biec,

a mogłem być pierwszy na mecie.

Mnie

zakazano odkrywać,

a mogłem poznać lepiej ten świat.

Zmieniłbym może coś dla nas.

Siedziałem w cieniu, 

a mogłem być w blasku słońca.

Poczuć jego ciepło,

a czułem chłód

i ogarniającą mnie ciemność.

Mogłem być kimś wielkim, 

ale bałem się życia. 

Doceniono także dwie inne uczennice, Łucję Modrak z kl. 3 a oraz Natalię Raczkowską z kl. 3 f (która wystąpiła pod pseudonimem ursptler) — otrzymały one wyróżnienia. Poniżej prezentujemy ich twórczość:

Łucja Modrak

„Żegnaj”

Chciałbym stać się statuą z wosku

Którą nieuważny pracownik muzeum

Postawił w południowym słońcu

Nie chcę stopić się od razu

Od tak

Chcę świadomie

Powoli

Bez strachu doczekać zachodu słońca

Piękny letni zachód

A na sam koniec

Chcę by moje resztki

Zastygły w świetle sierpniowej pełni księżyca

Nie zobaczę już miny pracownika muzeum

Który nazbyt późno dostrzeże swój błąd

Rozczarowania na twarzy turystów

Strachu w oczach właściciela eksponatu

Obojętność dzieci ze szkolnych wycieczek

Natalia Raczkowska (ursptler)

„Mgła”

pod jasną płachtą

nierozpoznani

Ludzie

uciekający przed osądami

znani z kształtów

lecz nie z imienia

Ludzie

Unikający swojego cienia

trwają w niemocy

w labiryncie cierpienia

Ludzie

szukający ukojenia

zostawiają ślady

niezauważane

Ludzie

pędzący w nieznane

piękną tajemnicą

owiani

Ludzie

już dawno zapomniani…

Wiele powiedziano już na temat roli i znaczenia poezji — może skłaniać do refleksji, zachęcać do czynów, może ocalać. Potrzebujemy jej jak powietrza, choć nie zawsze mówimy o tym głośno. Dziewczyny! Gratulujemy sukcesu. Życzymy odwagi tworzenia i śmiałości dzielenia się ze światem własną wrażliwością i przemyśleniami. Dziękujemy!

E.G.